ASSEPOESTER Familievoorstelling (6+)
o.l.v Chloe Rooke, dirigent
Andreas Ashikkis, assistent-dirigent (Arnhem 25.1)
Joris Nassenstein, concept en regie
Rik van den Bos, tekst
Tina de Bruin, spel
Mingus de Swaan, dans
Het Eurovisie Songfestival en de Orkesten- vrijdag, 14 mei aanvang 20 uur
Op 14 mei is het vrijdagavondconcert van de AVROTROS gewijd aan de roemrijke geschiedenis van het Eurovisiefestival dat de week daarna losbarst in Ahoy, klik hier voor meer informatie
Vanaf het eerste moment dat de Europese Radio Unie, de EBU, in 1956 het festival organiseerde waren er orkesten bij het Songfestival betrokken. Er werd voor iedere editie een Eurovisie-orkest samengesteld en per land werd dat geleid door een aparte dirigent . Bekende Nederlandse dirigenten waren Dolf van der Linden en Dick Bakker, die indertijd ook de componist en arrangeur was van Dinga Dong , de winnaar in 1975, uitgevoerd door Teach Inn.
Het orkest zat voor het podium in een orkestbak en later ook op het podium. Prachtig zijn de beelden van Cliff Richard die Power to all our Friends zingt terwijl achter hem het orkest in een aantal etages boven elkaar hem begeleid . Het ritueel ging als volgt : na een kort introductie filmpje van het betreffende land , kwam de dirigent onder applaus op , zette een koptelefoon om de mix goed te kunnen horen en sloeg af . De dirigent van Waterloo, Sven Olof Walldoff , maakte er in 1974 een show van, door met een Naoleonsteek de bok te betreden.
Maar helaas, de klad kwam er in. De zangers en zangeressen gebruikten steeds minder de sound van een orkest in hun arrangementen en dat gold voor meer lichte muziek in de jaren 80 en 90. Misschien kwam het door mensen als Georgio Moroder die de strijkersbegeleiding van Donna Summers ‘I feel Love’ verving door zacht zoemende synthesizers.
In 1998 was het zover : het liedje ‘Hemel en Aarde ‘ gezongen door Edsilia Rombley werd nog swingend en funky begeleid door het Eurovisie orkest, ergens verstopt in het decor onder leiding van Dick Bakker, maar daarna hield het op. De muziek werd na 1998 door een kleine groep musici gespeeld of klonk op een geluidsdrager.
De act werd steeds belangrijker en uiteindelijk beperkte het live element zich tot de zanger of zangeres . Zelfs de backin’ vocals mochten van te voren worden opgenomen, aldus werd door de EBU besloten. Zo werd alles veel beheersbaarder, maar ook minder risicovol en uitdagend. Soms herrees het orkest als een Phoenix uit haar as , weliswaar niet live maar toch . De Oostenrijkse Conchita Wurst won in 2014 met de powerballad ‘Rise like a Phoenix ‘, dat begeleid werd door weelderige orkestklanken à la James Bond.
Deze vrijdagavond worden de jonge aanstormende zangers begeleid door een geweldig Eurovisie – live orkest : Het Balletorkest, vaste partner van het Nationale Ballet en het NDT, wilde graag aan dit concert zijn medewerking te verlenen. Zo herleven de tijden van weleer met een fantastisch orkest olv dirigent Ivan Meylemans . De arrangementen zijn van Bob Zimmerman, Job Greuter en Marco Hoving . De strakke regie is in handen van Anouk Beugels .
Het Balletorkest
Ivan Meylemans, dirigent
Solisten:
Silencio Pinas, Suzanne Heijdra, Lisse Knaapen, Noah Blindenburg, Charlotte Dommershausen, Marco Hoving
Combo:
Paul Maassen, toetsen
Jurgen Burdorf, gitaar
Richard Veltmans, drums
Johannes Adema, bas
Regie : Anouk Beugels
Choreografie: Pim Veulings
Arrangeurs : Bob Zimmerman, Job Greuter, Marco Hoving
Presentatie : Leonard Evers
o.l.v Chloe Rooke, dirigent
Andreas Ashikkis, assistent-dirigent (Arnhem 25.1)
Joris Nassenstein, concept en regie
Rik van den Bos, tekst
Tina de Bruin, spel
Mingus de Swaan, dans
Nationale Opera & Ballet, dirigent: Fayçal Karoui
Nederlands Dans Theater, dirigent: ntb